Rolig grej

Nu när det snart har gått ett helt år kan det vara roligt att bli lite påmind. Snodde idén av min vän Åsa.

Graviditeten

Vilka var dina favorit kläder: Klänningar, leggins och ett par mammajeans jag lånat av Svansen.
Vad var din/dina favorit rätter: My good kommer inte ihåg, måste varit allt tror jag.
Vad tyckte du inte om: ajoli - som jag vanligtvis tycker om. Friterat gick inte heller hem.
Var det någon favoriträtt som ändrades: Nej
Vad var du mest sugen på: Äpplejuice och pomme
Hade du halsbränna: Ja som tusan på slutet. Käkade Renee hela tiden, till och med på BB.
Hade du sammandragningar: Ja oftast på kvällarna.
Mådde du illa: Ja första veckorna.
Vilken sovställning var bäst: Jag sov bäst på sidan.
När var din BF dag: 27 april 2008.
Gick du över tiden:  Nej.
Hur mycket gick du upp i vikt: 18 kg
Hade du mycket vätska i kroppen: Haha ja massor, jag såg ut som en boll på slutet.
Hur var ditt psyke: Jag hade väl lite hormonproblem ibland och blev lätt upprörd och lite ledsen ibland, men oftast var allt bra.
Gnällde/klagade du: Nej inte fram till månad 8, då var det som om luften gick ur. Fast jag tvättade bilen den 20 april och höll igång, men jag sov mycket på slutet.
Vad trodde du det var för kön: Jag velade lite, men A. trodde att det var en tjej ända från början.
Visste du vad det var för kön: Nej
Hur låg ditt SF mått: Bra
Var du rädd för något: Nej
Hur ville du att din förlossning skulle se ut: Att den skulle gå snabbt och att jag klarade av smärtan bra.
Hur ser du på graviditeten idag: Jag mådde fruktansvärt bra som gravid. För första gången i hela mitt liv var jag stolt över min mage.

Förlossning

När började din förlossning:
23/4 2008
Hur började den: Läkaren tog hål på hinnorna, så att vattnet gick sedan fick jag värkstimulerande dropp.
När åkte du/ni in till förlossningen: Jag blev inlagd på förlossningen måndagen den 21 april.
Varför: Jag hade högt blodtryck och äggvita i urinen.
Vem/vilka åkte du in med: A. min kära sambo.
Fick du/ni åka hem igen: Nej
Vilket sjukhus skedde förlossningen på: BB Norrköping
Hur mycket var du öppen när ni kom in: Haha inget. Jo 1 cm.
Vad hände under tiden du/ni låg inne på förlossningen: Första dagarna var ren trisdess jag och A. spelade yatzy och Skipp-Boo. Jag såg på tv, vädret ute var underbart men jag fick inte lämna rummet.
Vem/Vilka var med under förlossningen: A. förstårs och sedan en hel del barnmorskar, vi hade tur som hade en barnmorskestudent hos oss, Frida, som var kvar på vårat rum hela tiden. Det var mkt skönt.
Tog du nått smärtstillande: Lustgas och Epidural
Grät du: Nej, bara när Stella kom upp på bröstet.
Vad tyckte du var jobbigast: Det som var jobbigast var att epiduralen inte tog för jag öppnades 6 cm på en timme. Kroppen hade fullt upp med det så bedövningen hjälpte inte riktigt. Jag trodde den skulle vara helt underbar att få den men icke sa nicke. Men enligt barnmorskan slappnade jag av bättre mellan värkarna. Sedan fick jag krystvärkar redan vid 20.00 men fick hålla emot till klockan 22.00, å det var sjukt jobbigt.
Var du rädd för något: Nej, jag ville bara att tiden skulle gå.
Hur lång tid tog det: Jag började få ont vid riktigt ont vid 17-18 tiden. Stella är född 22.06 så förlossningen var inte jättelång.
Hur ser du på förlossningen idag: Dagarna efter förlossningen ville jag absolut inte ha fler barn och jag var chockad över att det gjorde så ont som det hade gjort. Jag är glad att allt gick bra med Stella och att A. var med mig hela vägen annars hade jag aldrig gjort det. Jag inser nu vilken enorm styrka kroppen har och ja, förhoppnings får jag uppleva det igen.


Barnet



Vad blev det för kön:
Flicka
Hur mycket vägde barnet: 3600 g 
Hur lång var barnet: 50 cm
Vad var huvudomfången: ?
Hur mådde barnet: Hon mådde bra.

Att vara gravid var underbart, förlossningen var magisk och Stella är helt fantastisk!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback